Lägg ner militären

Skall man skratta eller gråta? Moderata försvarsminister Sten Tolgfors och många med honom har gjort bort sig kapitalt i Saudiearab-affären. Det tackar vi för.  Hemlighetsmakeri, lögner, misstänkta lagbrott etc. gör att pressen sätter igång drevet. För en gång skull faktiskt befogat och välkommet.

Men nu blir lösningen att SÄPO skall interundersöka militärens misstag. Halleluja. Detta på grund av att det kan vara fara för rikets säkerhet. Hallå. Ungefär lika trovärdigt som när polisen internutreder sig själva. Vem tror på att det blir en trovärdig/objektiv undersökning. Inte jag i alla fall.

Värst av alla drabbas ofta barn i krig

 

Behövs verkligen alla dessa dyra vapen och dyra militära försvar för Sveriges och landets ekonomi. Mitt svar blir nej. Nej kära Reinfelt du får tycka att som du sa igår – att du aldrig skall ge upp försvarsaffären om det äventyrar ett enda jobb i landet. Men jag tror och hoppas i alla falla att förnuftet skall segra till slut och vi kan gå i bräschen och börja lägga ner hela skiten=militären. Då menar jag både produktion av material och hela försvaret.

Visst är det med stor sannolikhet så att om Sverige slutar sälja vapen till Saudierna så köper dom sina ”nödvändiga” vapen någon annan stans. Jag förstår också att det är ganska stora pengar det är frågan om och som Reinfeldt sa att arbetstillfällen går förlorade.

Här är det inte ekonomi och förlorade jobb det handlar om utan etik och  moral och sunt förnuft som gäller, tycker jag. Och råd har Sverige verkligen. Speciellt om inte alliansen sänkt skatterna med betydligt högre summor än hela den militära budgeten. Om vi någonsin skall kunna få en värld med mindre våld och militär upprustning måste någon gå i bräschen och våga visa att det går att leva utan alla dessa meningslösa vapen.

Sverige lägger idag ut ungefär 35 miljarder om året i militärbudgeten, och har mer än 13.000 tjänstgörande soldater i vår arme. Tänk om vi hade 13,000 aktiva för att stoppa klimathotet, 35 miljarder kronor extra till att förhindra miljöförstöring och att investera i en global klimatomställning i stället.

Statistiken säger att utan jämförelse absolut största militärutgifter har ”naturligtvis” USA, med 6 000 miljarder kronor. USA som ”alltid” har något krig på gång i världen och faktiskt hela 43 % av hela världens totala militära utgifter. Tidigare var det för att stoppa kommunismen i bl.a. Vietnam och nu mera att stoppa muslimerna och bevaka sina ekonomiska intressen inte minst i oljebranschen.

Störst utgifter per capita har just Suidiarabien som lägger över 10 % av landets utgifter på militären (ca 400 miljarder).
Världens åtta kärnvapenmakter, USA, Ryssland, Kina, Storbritannien, Frankrike, Indien, Pakistan, Israel, har tillsammans 25 000 kärnvapenstridsspetsar.

Måste väl ändå erkänna att Sverige har visat bra föredöme redan idag genom att bara använda lite drygt 1% av BNP. Costa Rika och en hel del små nationer har ingen militärverksamhet alls.

För att världen skall vakna tycker jag att Sverige skall våga bli först av dom "stora länderna" att skrota hela militären inklusive SÄPO. Vilken enorm uppmärksamhet det skulle ge världen över och kanske andra länder fattar att det faktiskt går och vågar följa efter. Det är i alla fall min ”utopiska” vision, dröm och förhoppning…..

Var rädd om vår fantastiska natur....


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Curre det förstår du väl att vi inte har råd att skrota försvaret. Hur skulle det se ut? Dom fattigaste i Sverige tillhör ju faktiskt bara dom 10% rikaste i världen så det där har vi helt enkelt inte råd med. Herregud Curre om ett år är min nyinköpta iphone ålderdomlig och då behöver jag faktiskt en ny för att följa alla turer i facebook.Och håprddiksne på min Mac är full så den har gjort sitt. Nu får du faktiskt ge dig Curre. Tänk på gamla mig som inte vill minska min globalt sett lyxiga konsumtion. Jullovet Syafrika 3 veckor, februari en vecka skidåkning i Härjedalen,april en vecka i Portugal och jag har ångest hur och var jag skall tillbringa nästa jullovsledighet. Var det Australien du rekommenderade? Eller måste jag nöja mig med ett mer närliggande projekt?

2012-04-01 @ 10:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0