Sexuella trakasserier - var går gränsen ?

För bara ett 30-tal år sedan visste man knappt var en pedofil var -  inte jag i alla fall. Troligtvis fanns dom kanske i samma antal som idag! Men idag är det ingen tvekan om att det finns helt ofattbart många människor med alla möjliga sjuka sexuella dragningar. Det är ju ingen tvekan om att Viljo Nouisianen var pedofil.  Det är heller ingen tvekan om att otroligt många tjejer blivit våldtagna men tyvärr sällan får rätt i domstol pga. att bevisbördan att ord står mot ord. Detta är vi alla väldigt eniga om hoppas jag.

Men är svår frågan är var går gränsen för sexuella trakasserier i dag? Enligt många experter är det den antastades känslor som helt avgör. Så när jag inte kan låta bli att titta ner i kvinnors urringningar ”en sekund för lång tid” och kvinnan känner obehag av det har jag då utfört en sexuell trakasseri?

Jag inbillar mig att människan fortfarande har en viss del ”naturliga djuriska  instinkter ” kvar från evolutionen som övriga djur i världen. Vad är normalt? Det finns naturligtvis i sexuallitet som i allt annat ett normaltillstånd och ytterligheter åt båda hållen. Pedofili, våldtäkter och andra grova sexuella trakasserier är naturligtvis extrema "sexuella" mänskliga ytterligheter. Den andra ytterligheten kanske är att man helt förtrycker eller helt enkelt inte har/saknar några sexuella känslor alls.  Men var går gränsen?

Kan verkligen den anklagande kvinnans/mannems känslor helt avgöra vem/vad som är rätt och fel? Det måste ju finnas kvinnor/män med väldigt stor onormal sexualdrift och motsvarande kvinnor/män som mer eller mindre hatar sex. När jag då tittar ner i en kvinnas urringning ”en sekund för länge” eller dylikt och hon tycker jag utför en sexuell trakasseri. Är det då helt hennes känslor som avgör ? Kan jag då dömas för sexuella trakasserier ? Detta även om det på inget sätt var min avsikt? Vet att jag verkligen hårddrar det men var går gränsen ?

Känslor är oerhört svåra saker. Att se att någon brutit benet eller blivit misshandlad rent fysiskt är ofta lätt att avgöra. Men känslor och inte minst sexuella  är helt omöjligt att se och därför otroligt mycket svårare att avgöra inbillar i alla fall jag mig.

Något annat som är oerhört  svårt är att ”den allra minsta” form av sexuella trakasseri  kan göra att  man blir stämplad för livet, inte minst av allmänheten. Jag råkar känna en vän som vid skilsmässa blev anklagad för sexuella handlingar på deras gemensamma 6-åriga dotter av hans fru. Mannen blev omedelbart fråntagen rätten att träffa sina barn under utredningen. Att mannen var oskyldig och fick rätt efter 5 år av diverse rättegångar hjälpte honom föga. Under de 5 åren hade hans f.d. fru gott om tid att hjärntvätta barnen om att pappan var en hemsk människa.  Idag är det en nedbruten och alkoliserad människa.

Det hemska är tycker jag att t.o.m. en mycket hårfin-tveksam-falsk anklagelse får så enorma konsekvenser för den anklagade.  Tro nu på inget sätt att jag på något sätt försvarar sexuella trakasserier på något sått. Men var går gränsen?  Vid den minsta lilla antydan om sexuella trakasserier kan man bli dömd ”på livstid” inte minst av allmänheten.  En del andra grova kriminella brott kan drabba många människors liv enormt mycket som tex grova ekonomiska brott. Mördare kan botas med vård men tydligen kan man inte botas från de allra minsta formen av ibland tveksamma sexuella trakasserier, eller?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sexuella trakasserier  enligt    

Sexuella trakasserier kan innebära allt från kränkande kommentarer och blickar till att någon sprider rykten eller tar på dig när du inte vill. Det är bara du som kan avgöra om du blir trakasserad eller inte. Ingen ska behöva utsättas för trakasserier, oavsett om de handlar om sex, kön, sexuell läggning eller något annat.

Sexuella trakasserier handlar om alla typer av kränkningar som anspelar på sex. Här är några exempel:

·         Någon ger dig obehagliga blickar, visslingar eller kommentarer som anspelar på sex.

·         Någon sprider rykten om dig som har med sex eller din kropp att göra.

·         Någon tar på dig på ett sätt som känns obehagligt.

·         Någon kallar dig för något som anspelar på sex och som du upplever kränkande.

·         Någon skickar oönskade meddelanden till dig, till exempel mejl eller sms, som anspelar på sex.

·         Någon visar upp sexuella bilder, till exempel porrbilder, mot din vilja.

Ibland kan gränsdragningen kännas svår. Det kanske börjar som något välmenande, men går över till något obehagligt. Till exempel då en vänskaplig kram går över till en obehaglig närkontakt när den du kramar plötsligt börjar trycka sin kropp mot din. Eller då någon lägger en hand på din axel på ett sätt som till en början känns helt naturligt, men känns mindre naturligt när handen börjar glida ner över ryggen och smeka dig. Oavsett hur det går till är det du som avgör om du blir trakasserad eller inte. Känns det kränkande så är det kränkande.

Ibland kan det vara svårt att skilja på trakasserier och det ”normala” spelet mellan kvinnor och män. Det som någon tycker är roligt kanske du uppfattar som kränkande. Men det är bara din upplevelse som räknas. Det du uppfattar som kränkande är också det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0