Bankerna leker med pengarna

Hur mycket tror du min bank tjänade på mig när jag tog ett 10-årigt på 400.000kr på mitt radhus år 2000 ? Det är ju lätt att räkna ut om ni visste att  räntan på lånet var 7%. Just det 280.000kr fick dom in utan att anstränga sig ett d-a dugg. Jag har alltså hela skulden på 400.000 kvar eftersom jag valde att inte amorterade av någonting på lånet. Visst jag får ju skylla mig själv som idiotiskt nog tog lånet eftersom jag var övertygad om att räntorna skulle börja skena uppåt. Som tur var hade jag resten av lånen (ca 1 miljon till) rörliga så det jämnade kanske ut sig. Men det betyder ändå att vi under en 10-årsperiod betalt ca 5000kr i ränta per månad eller hela 600.000kr bara i räntor på mitt bostadslån.

Men min poäng är att Bankerna gör enorma vinster på våra lån men ändå snackar dom om att dom nu snart MÅSTE och i vissa fall redan börjar ta betalt för bankomatuttag-insättningar-lämna in småmynt-betala räkningar, när småföretagare skall lämna in sin dagskassa, småföretagare växla till växelpengar,  etc, etc, etc, etc, etc.  Skitsnack.  Det verkar ju nästan som man inte egentligen vill ha några kunder alls på banken. Fler och fler bankkontor är ju numera kontantfri. Alla skall göra sina bankärenden på nätet istället för att bankerna skall slippa vanliga människor. De som drabbas värst är ju många äldre personer som varken vill eller kan lära sig internet.

De svenska bankerna gör idag mycket stora vinster och enligt analytikernas prognos i början av året ligger dom på 44,6 miljarder för 2010, 57,6 miljarder för 2011 och 63,8 miljarder kronor för 2012.

Detta tack vara att våra bankdirektörerna är så fantastiskt duktiga så dom måste ha mer betalt och glöm inte bonusen för att dom skall orka jobba.

Enligt wikipedia var Svenska bankernas kreditförluster vid förra krisen 1990-93, 179 miljarder kronor, varav skattebetalarna stod för 65 miljarder för att rädda dom från konkurs.

Nu verkar det kanske som bankerna håller på att leka bort pengarna igen genom att låna ut till andra banker som i sin tur lånat ut till länder som inte sköter sin ekonomi. Spännande fortsättning följer. Men så smarta och duktiga bankdirektörer är gör dom väl inte samma misstag igen som i början på 90-talet. Eller?  Det som lever får se.

Jag vill inte på något sätt klaga på min egen situation i detta avseende om nu någon trodde det. Nej tvärt om är jag väldigt  priviligerad eftersom jag turligt nog köpte ett radhus för 725.000kr 1988 som idag är värd närmare 2.5 miljoner. En värdeökning som jag inte gjort ett skit för att egentligen förtjäna.

Värre är det för dom som inte haft råd eller tur att köpa en egen bostad. Känner en familj i Hjällbo som bor i en 4:a och betalar över 8000kr i hyra per månad (mer än jag betalar för hela mitt boende) och utan att dom får någon värdeökning och samtidigt går på knäna varje månad för att få det att gå ihop. Dom är det däremot synd om, eller hur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0