Senildement eller "bara" disträ

Jag är allvarligt orolig om jag börjar bli dement redan som 59 år ung. Har haft samma känsla sista tiden som när jag gick in i den berömda väggen 2006. Då var jag helt säker på att jag antingen var början till senildement alternativs började få alzheimer. Var så orolig att jag t.o.m. gjorde en test hos min psykiatriker som jobbat på minnescentrum i Göteborgs där man gör ordenliga undersökningar. Fick under några veckor göra ett antal tester både med klossar och ritningar och annat smått och gott. Bl.a. fick jag vid något tillfälle se 30 bilder på olika människor. Fick se dom i snabb takt (ca 1-2 sek) en efter en. Sedan lades pärmen ihop och sedan skulle jag försöka komma ihåg vilka 30 som jag sett bland 60st ansikten som återigen visades en och en i ca 1-2 sekunder (varav alltså 30 var rätta som jag sett tidigare och 30 st ansikten som jag inte sett triidgare). Tänkte spontant innan att jag kommer inte att känna igen någon av ansikterna (dåligt självförtrogne också TiiHii.) Den testen gick extremt bra och jag kände igen 26st ansikten om jag inte minns fel.

Nå i all fall så börjar jag nu den senaste tiden bli riktigt orolig igen. Eller vad säg om att under en och samma resa igår hit till Sydafrika följande händer.

1.       Kommer till Landvetter flygplats i god tid. Står och snackar med mina medresenärer och skall gå och ta ut lite pengar. Kan inte hitta mitt VISA-kort. Panik. Ringer min fru som tur svarar och kan komma till Landvetter och lämna det bortglömda kortet till mig innan planet lyfter. Tack Lena

2.       Är på väg att gå av planet i Paris vid mellanlandningen när någon ropar. Curre skall du inte ha med
dig dator? Som inom parantes nog är det viktigaste i mitt liv. Som jag glömt under sätet.

3.       Går av planet i Sydafrika Johannesburg och är mycket noga med att ta med mig datorn. Kommer en bra bit in på flygplatsen när jag upptäcker att jag glömt mitt handbagage. Får slå mig tillbaka bland de 550 personerna som går åt ”fel” håll och förklara för 5-6 personal på vägen tillbaka in i planet att jag glömt handbagage.

 

Döm själva! Vad tror ni? Som mig att jag verkligen börjar bli senil alt. dement eller ”bara” är så djävligt disträ som min fru tror och kanske hoppas.


Kommentarer
Postat av: Lasse

Du är i gott sällskap. Jag är i samma klass som Du och skulle kunan rada åtskilliga saker som jag har glömt både i affärer och på flygplan

2011-12-23 @ 10:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0